E-tjänster - publicering, gallring och behörigheter
Den här tjänsten kräver inloggningDu som är administratör för e-tjänster kan göra det mesta själv men vissa funktioner som publicering, gallring eller ändra behörigheter kan du inte göra själv. Meddela ditt behov här så får du snabb återkoppling!
Publicering gäller både ny version och helt ny e-tjänst. När det gäller ny e-tjänst så är det viktigt att du går igenom checklistan innan publicering. Vi har en referensgrupp som granskar helt nya e-tjänster innan de publiceras.
Gallring innebär att inskickade ärende raderas, både hos handläggare och medborgare/anställd. Gallring av ärende som är inskickade för test görs innan publicering av ny e-tjänst, då raderas de ärende som är inskickade i testsyfte. Gallring av ärende görs också i enlighet med bestämmelserna i ansvarig nämnds dokumenthanteringsplan.
Behörigheter - Det finns behörighet som administratör, redaktör och handläggare för e-tjänster.
Behörighet som administratör aktiveras först när personen fått utbildning. Behörighet som redaktör innebär att personen kan redigera grunduppgifter (informationstext, sökord, krav för e-tjänsten) i publicerade e-tjänster. Behörighet som handläggare behöver meddelas för helt nya handläggare eller om du vill ha en grupp av handläggare. Om du får upp personen i sökfältet för handläggare i din e-tjänst har den personen redan handläggarbehörighet. Tänk på att det är du som administratör som tillsammans med beställare av e-tjänsten ansvarar för att handläggarna har rätt information om handläggningsrutinerna för aktuell e-tjänst.
Frågor om e-tjänster - har du fråga om en specifik e-tjänst så tar du kontakt med den person eller funktion som finns angiven i e-tjänsten under rubriken Frågor om e-tjänsten. Har du tankar eller funderingar kring e-tjänster generellt hittar du information på arbetsnätet. Som administratör har du även tillgång till en arbetsgrupp med information, lathundar och checklistor.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Användarnamn
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Lagringstid
- 1 år
Personuppgifterna hämtas från kommunens HR-system och används i e-tjänstportalen för att identifiera aktuell användare. Ärendet med uppgifterna gallras efter ett år.
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Datainspektionen är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. https://www.datainspektionen.se/
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunen@hoganas.se
Jennie Lohmander
jennie.lohmander@hoganas.se
Följande behövs för e-tjänsten
- administratör av e-tjänster
- ambassadör för e-tjänster