Lex Sarah - Socialförvaltningen
Den här tjänsten kräver inloggningMed hjälp av den här e-tjänsten rapporterar du som är anställd inom socialförvaltningen missförhållande eller risk för missförhållande i den verksamhet där du arbetar.
Du som arbetar inom socialtjänstens område har en skyldighet att rapportera om missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden i verksamheten utan att värdera hur allvarlig händelsen är. Skyldigheten att rapportera missförhållanden kallas för lex Sarah och gäller dig som är anställd, uppdragstagare, praktikant eller deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program och som fullgör uppgifter inom socialförvaltningens verksamheter.
De missförhållanden eller påtagliga risker för missförhållanden som ska rapporteras är sådana som rör den som får, eller kan komma att få, insatser i verksamheten. Om ett ärende istället handlar om verksamheten utan att ha negativ påverkan på en brukare, ska du skriva en avvikelse eller lämna in en synpunkt till din närmsta chef.
Syftet med lex Sarah är att arbeta för att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet. Skyldigheten att rapportera anges i 14 kapitlet 3 § socialtjänstlagen (SoL) respektive 24 b § lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Vad händer med rapporten sen?
Din rapport går till socialförvaltningens registrator som registrerar och diarieför rapporten. Om rapporten innehåller personuppgifter omfattas de av sekretess. Den inträffade händelsen utreds enligt gällande föreskrifter och riktlinjer.
När en utredning inleds tar utredaren kontakt med berörda parter för att ta reda på vad som har hänt. Utredningen fokuserar på bakomliggande (ofta organisatoriska eller strukturella) orsaker till det som har inträffat och ska leda fram till en handlingsplan för åtgärder för att minska risken att en liknande händelse inträffar igen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Lagringstid
- 1 månader
Personuppgifterna behandlas i enlighet med de bestämmelser som framgår av nämndens dokumenthanteringsplan. Mer information finns på www.hoganas.se
Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Datainspektionen är tillsynsmyndighet. Du har rätt att lämna in klagomål till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen. https://www.datainspektionen.se/
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialforvaltningen@hoganas.se
Wenche Jonsson
wenche.jonsson@hoganas.se
042337100